Beelden

Keramiek

Raku

Majolica

Brons

Technieken

Technieken

Keramiek

Keramisch werk is aarde werk, dat bestaat uit gebakken klei, die bewerkt en gedecoreerd kan worden d.m.v. structuren aan het oppervlak en d.m.v. kleurtechnieken.
B.v. engobes (gekleurd kleislib op nog niet gedroogde leerharde klei), of na het eerste bakproces: met glazuren (o.a. raku, majolica), pigmenten, was, acryl, e.d.
Voor glazuren is er een tweede stook noodzakelijk. (o.a. raku en majolica).
De oventemperatuur varieert tussen de 1000 en 1100º C.

Raku stoken

Raku is een oude Japanse glazuurtechniek en een manier om de uitstraling van beelden te versterken. Een reeds gebakken kleiwerkstuk wordt voorzien van een glazuurlaag. Het beeld komt in een buitenoven (gas- of houtgestookt). De oven wordt opgestookt tot ± 1000ºC. Door een opening wordt gekeken of het glazuur al uitgesmolten is. Dan gaat de oven open en met een speciale tang wordt het werkstuk uit de roodgloeiende oven gehaald.
Door de temperatuurschok ontstaan scheurtjes (craquelé-effect) in het glazuur, soms ook in het beeld. Dan gaat het beeld in een zinken ton met brandbaar materiaal, dat door de hitte direct brandt. De ton wordt luchtdicht afgesloten. Door het zuurstoftekort dooft het vuur en de daardoor ontstane rook wordt op glazuurloze plekken zwart ingerookt. Na ± een half uur wordt het beeld uit de ton gehaald en bij voldoende afkoeling afgepoetst en schoongemaakt.
Dan pas is het echte resultaat zichtbaar.

Majolica

Majolica is een gekleurde onderglazuur, die met de penseel opgebracht wordt. Ne de decoratie wordt er een transparante glazuur overheen gespoten. Het geheel wordt nogmaals in de elektrische oven gebakken.

Brons

Een uiteindelijk bronzen beeld wordt eerst in was opgezet, vaak met behulp van een armatuur van b.v. koperdraad. Dan wordt het ingevormd in een gipsen mal. Vervolgens wordt de was er bij zo’n 560º uitgesmolten en het vloeibare, gloeiende brons (1140º) er ingegoten (cire- perdu).
Na de uitharding van het brons wordt het gips weggehakt.
Het beeld wordt afgewerkt en gepatineerd. Dit laatste kan in verschillende kleuren en geven het beeld uitstraling.
Er kan ook een blijvende mal van siliconenrubber en kunsthars gemaakt worden, zodat het beeld vaker afgegoten kan worden. Het proces van bronsgieten is erg arbeidsintensief.